Spara 50% vid första året på webbhotell!

3. Epost i din valda app

Allt detta sker i webbhotell kontrollpanelen. Du hittar inloggningsuppgifterna i din mejl med ämnet ”Kom igång med ditt webbhotell”.

Nu när du har en fungerande hemsida är det dags att fixa så att du kan använda din e-post, namn@dindomän.se i din valda e-post app. På Mac och IPhone är det Mail, på windows är det Outlook. Konfigurationen på de alla möjliga programmen är i princip samma.

Föredrar du en video guide? Nedan hittar du stegvisa genomgångar på hur du skapar och lägger till mailkonton.

1. Skapa E-post & konto

2. Konfigurera Mail

3. Konfigurera Outlook

Webmail

______________

Vi börjar först med en kort introduktion så att du förstår logiken lite bättre.

I detta webbhotell kan du skapa användare. Varje användare har viss behörighet som möjligheten att logga in via FTP, SSH, skicka e-post eller logga in till kontrollpanelen.

När du köper ett webbhotell skapas en användare automatiskt. Du ser vilket användarnamn som skapades i mejlet som du fick med ämnet Kom igång med ditt webbhotell.

Låt oss säga att användarnamnet är svenson och domännamnet hostup.se, med andra ord svenson at hostup.se, [email protected]

Du bör se detta som användare svenson på hostup.se och inte någon e-post. Eller hur låter det logiskt?Det är även därför användarnamnet till FTP, eller SSH är [email protected]. Du kanske tyckte att det lät konstigt i början när du såg det. Vadå @ i användarnamn, men nu vet duSkapa en användare

Du kan skapa hur många användare du vill. Det gör du under Users > Create User https://webbhotell.hostup.se/apps/useradd

På denna sida får du även möjlighet att automatiskt skapa brevlådor åt användaren enligt det namn som användaren har. Username är det namn du vill att e-posten ska ha, alltså namn@dindomän.se. Välj sedan ett riktigt bra lösenord, eller generera ett slumpmässigt lösenord.

I mitt exempel valde jag Username: info och får därför e-posten [email protected]

Under General Service Configuration rekommenderar jag att du tar bort allt utan Email. Sedan är det bara att trycka på Add User

Om du har flera domäner tillagda kan du välja vilken domän som det ska skapas e-post för genom att trycka på Advanced och välja domän.

En användare har en inkorg. Om du har två domäner, till exempel hostup.se och hostup.org och vill ha e-posten info@, men separat inkorg kan du inte använda dig av ovan funktion då användarnamnen måste vara unika. Skapa då istället två olika användare utan att skapa en e-post åt dem. Låt oss säga användare svenska och användare engelska.

Okej så du har nu två användare svenska ([email protected]) och engelska ([email protected]). Nu kan du navigera till Mail > Create inbox och skapa brevlådan [email protected] åt användaren svenska och brevlådan [email protected] åt brevlådan engelska.

När du ska konfigurera IMAP, och SMTP använder du då [email protected] som användarnamn, [email protected] som e-post och valt lösenord för användaren.

Mer information om vilken mejlserver, portar och annat du ska använda hittar du här https://webbhotell.hostup.se/apps/setup

Var den här artikeln hjälpsam?

Tack för din feedback!